Dag 2, Euroweek in Letland! Introductie - Reisverslag uit Gulbene, Letland van euroweek2015 - WaarBenJij.nu Dag 2, Euroweek in Letland! Introductie - Reisverslag uit Gulbene, Letland van euroweek2015 - WaarBenJij.nu

Dag 2, Euroweek in Letland! Introductie

Door: Maurick Reuser

18 September 2015 | Letland, Gulbene

Zoals de titel veelbelovend spreekt, was deze dag de dag van de grote introductie. Vroeg hoefde er niet opgestaan te worden, de introductie zou immers pas tegen 10:00 van start gaan. Maar wat werden we op een schitterende en muzikale manier opgewacht: er stond een heel vreugdevol harmonieorkest klaar, compleet met een oude versleten dirigent (gelijk in verband gebracht met een tuinkabouter door Peter Hamers). In totaal misschien wel 30 lieve kinderen op de been. Alsof dat nog niet genoeg was, begonnen te ook nog te 'dansen', met andere woorden, ze hielden een hele parade. Dit was al erg veelbelovend natuurlijk!

Meteen hierachteraan werd een grote speech gegeven, en werd de eerste vlag van de Euroweek met trots gepresenteerd. Alle 20 landen hielden een vlaggenparade, terwijl ieder die deelnam, op-en-top netjes gekleed was, heel erg chic allemaal natuurlijk. Deze parade ging door tot het Centrum van Cultuur, waar de nog grotere opening gehouden zou worden. Met alle delegaties, nog steeds puik gekleed, aanschouwden wij de dynamische Letse volksdansen, de typische Letse cultuur, en de opwindende Letse muziek. Ik, als cultuurliefhebber, vond het allemaal geweldig. Ongetwijfeld vonden mijn reisgenoten het ook plezierig, ondanks de lange zit en lange onverstaanbare speeches door belangrijke mensen die geen Engels konden.

Na deze opening gingen we gelijk lunchen. Het was niet echt om naar huis te schrijven, maar omdat de Letten zoveel moeite gedaan hebben alles te organiseren, is het toch het vermelden de moeite waard. Het eten was lekker warm, met vlees, groenten en aardappelen. Eigenlijk Nederlandse kost, letterlijk en figuurlijk met een Lets sausje. Eigenlijk was het wel lekker, al deden de porties mij gelijk aan Poolse maatsaven denken.

Hierna zou de pret pas echt beginnen: in groepen met mensen uit allerlei verschillende delegaties, bezochtern we Gulbene, in een soort van spel, geo-catching, waarin het doel was om door samen te werken en lekker samen te zijn, zoveel mogelijk punten te halen door lastige raadsels en vragen op te lossen, en door bepaalde activiteiten te doen, zoals het in elkaar te zetten van een brandslang. Dit was een typische 'social activity', die erg stimulerend was voor het humeur voor de rest van de week.

In de avond vond het internationale buffet klaar. Ieder land heeft zijn typische gerechten tentoongesteld. Sommige gerechten waren niet door te slikken, sommige waren al vrij snel op door de hoge lekkerheidsfactor. Wij Nederlanders hadden vooral pepernoten, drop, peperkoek en stroopwafels in de aanbieding. De Italianen hadden trouwens geen pizza of spaghetti. De Belgen hadden natuurlijk heerlijke chocolade, en de Oost-Europese landen hadden natuurlijk de zure gerechten. Het was een waar feest van ieder land iets lekkers te proeven en om studenten naar je eigen tent te lokken om de pepernoten te proeven. Door de lange dag is iedereen wel moe, en mijn voeten staan op het punt mij om te leggen, maar ik heb het reëele vooruitzicht dat de week wonderbaarlijk geweldig gaat worden, zeker omdat we met gelijkgestemden Europeanen omgaan en ieder simpelweg een lovenswaardige persoonlijkheid heeft, hoe verschillend ieder ook is.

Morgen vinden de optredens van iedere delegatie plaats. Superveel zin in het schouw-, hoor-, en ervaarspel!

• 21 September 2015 - 12:26

Bart Hamming:

Ha Maurick,

Wat heb je enthousiast geschreven! Het avontuur spat van mijn scherm af. Als het programma zo leuk is en de ontmoetingen zo bijzonder, dan zal het nog lastig worden je verhalen te schrijven over 19 en 20 september en de laatste paar dagen dat jullie daar zijn. Veel te druk om achter een computerscherm te zitten! Gaaf, hoor.

Groet, Bart